Fizjoterapia połogowa czyli jak dbać o siebie po porodzie

Ciąża, mimo iż nie jest chorobą, może dać się organizmowi kobiety mocno we znaki. Sam poród jest również nie lada wyzwaniem. Co do połogu, uznaje się, że po porodzie siłami natury trwa on 6 tygodniu, a po cesarskim cięciu 12 tygodni. W tym czasie powinny cofnąć się wszystkie zmiany jakie zaszły w organizmie kobiety podczas ciąży.

Organizm kobiety potrzebuje czasu, żeby odzyskać siły, a także muszą zagoić się rany po porodzie, macica musi się obkurczyć oraz następuje regeneracja struktur dna miednicy. Zbyt wczesne obciążanie organizmu może mieć katastrofalne skutki, które mogą objawić się dopiero po latach.

 

Nietrzymanie moczu i stolca, hemoroidy i obniżenie narządów to nie jest miła perspektywa. Jednak kobiety - niestety - bardzo często przyjmują za normę występowanie przykrych objawów i dolegliwości wynikłych z przebytej ciąży i porodu. Ponadto jest to niezwykle przykre, że większość kobiet godzi się z tym, że już zawsze będzie mieć problem z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, ze zmniejszeniem doznań seksualnych, bólem podczas współżycia, z dyskomfortem w obrębie krocza, czy też z utrzymującym się brzuszkiem po ciąży.

 

Zapewne bardzo często dzieje się tak, ponieważ nie mają świadomości, iż na ratunek może przyjść im wówczas jedna z ważnych dziedzin rehabilitacji, stworzona specjalnie z myślą o nich, a mianowicie -  fizjoterapia połogowa!  Zajmuje się ona powikłaniami i dolegliwościami, które powstają w organizmie kobiety, a wynikają ze zmian jakie zachodzą w czasie ciąży i po porodzie.

 

Fizjoterapeuta specjalizujący się w tej dziedzinie, czyli fizjoterapeuta połogowy, może pomóc Wam, drogie Mamy, zapobiec wystąpieniu tego typu powikłań i dolegliwości, a po drugie, w razie ich wystąpienia, będzie w stanie pomóc Wam uporać się z nimi, często w sposób całkowity, bez ingerencji farmakologicznej czy chirurgicznej.

 

Na Zachodzie Europy, w krajach takich jak Francja, która uznawana jest za kolebkę współczesnej fizjoterapii połogowej, każdej kobiecie po porodzie przysługuje około dziesięciu trzydziestominutowych sesji fizjoterapeutycznych, które są w pełni refundowane przez państwo. Zaleca się, aby zabiegi rozpocząć jeszcze tego samego dnia po porodzie lub w dniu następnym.

 

Terapeuta dokonuje wówczas diagnozy sprawności mięśni dna miednicy oraz mięśni brzucha, a następnie  realizuje ustalony, odpowiednio dostosowany do przypadku, program ćwiczeń wzmacniających obszary osłabione i wymagające rehabilitacji. W czasie terapii dna miednicy terapeuta uczy kobietę m. in. prawidłowych ćwiczeń mięśni Kegla. Trening dna miednicy polega na zaciskaniu mięśni krocza, często z oporem manualnym terapeuty, który uczy kontrolować i efektywnie kurczyć mięśnie okalające pochwę, cewkę moczową, odbyt i mięśnie podtrzymujące narządy miednicy.

 

Ponadto fizjoterapeuta powinien poinstruować kobietę co do profilaktyki, możliwości zapobiegania przeciążeniom mięśni i stawów, prawidłowych pozycji podczas karmienia i pielęgnacji noworodka czy też terapii zaistniałych już dolegliwości. Zawsze pamiętaj o prawidłowej, wyprostowanej pozycji. Ułatwia one przeponie pracę w pełnym zakresie ruchu, a także aktywizuje głębokie stabilizatory ciała – nasz wewnętrzny gorset.

 

Również schylając się lub podnosząc coś, na przykład dziecko, pamiętaj o prawidłowej postawie, wyprostowanych plecach, Pamiętaj również, żeby z leżenia wstawać zawsze przez bok, nigdy podrywając się do góry. Najlepiej by było gdybyś w czasie połogu unikała dźwigania i długotrwałego chodzenia. Kobiety w Polsce muszą jednak zadbać o siebie w tym zakresie poprzez prywatne wyszukanie odpowiednio wyspecjalizowanego w tej dziedzinie terapeuty, najlepiej z doświadczeniem, i skorzystanie z jego usług.

 

Mimo poniesionych kosztów, wpływ korzyści, płynących ze skorzystania z usług dobrego terapeuty zajmującego się fizjoterapią połogową, na zdrowie i funkcjonowanie kobiety jest nieoceniony! Może ona uniknąć komplikacji zdrowotnych i szybciej wrócić do formy po porodzie, a konsekwencją lepszego samopoczucia Mamy, będzie oczywiście lepsze samopoczucie maluszka! Ponadto pozytywnie odbije się ona na relacjach partnerskich, gdyż częstym objawem dysfunkcji w obrębie dna miednicy jest zmniejszenie popędu seksualnego i obniżenie odczuwania przyjemności z seksu, tak więc tym bardziej partnerzy powinni dokładać wszelkich starań by dać możliwość i czas swojej kobiecie na ćwiczenia i rehabilitacje po porodzie!

 

Wcześnie rozpoczęta terapia pomaga również działać prewencyjnie przeciw wystąpieniu bardzo nieprzyjemnych i przykrych dolegliwości kobiecych (jak np. obniżenie lub wypadnięcie narządów rodnych), a w razie wystąpienia tych dolegliwości – skutecznie je leczyć w większości bez farmakologii i zabiegów chirurgicznych.

 

W zakres fizjoterapii połogowej, oprócz ćwiczeń mięśni dna miednicy, wchodzą również ćwiczenia oddechowe. Po porodzie trzeba rozruszać przeponę oddechową, która w czasie ciąży była ściśnięta i nie mogła pracować w swoim pełnym zakresie. Dlatego tak ważne jest, żeby w czasie połogu jak najczęściej oddychać przeponowo – powinien unosić się brzuch, a nie klatka piersiowa.

 

Ponadto, w czasie połogu staraj się jak najczęściej leżeć na brzuchu. Połóż sobie jedną dużą poduszkę pod brzuchem, żeby nie urażać piersi, a drugą pod miednicą, tak, żeby była ona lekko uniesiona. Pozycja ta ułatwia powrót narządów wewnętrznych na swoje miejsce, jest również bardzo korzystna dla nadwyrężonych mięśni brzucha.

 

Co do modnych ostatnio pasów poporodowych lub zalecanego przez niektórych lekarzy specjalistów obwiązywania brzucha bandażami elastycznymi – NIE, NIE i jeszcze raz NIE!!!

 

Takie postępowanie może jedynie wyrządzić Wam więcej krzywdy niż pomóc. Może i brzuch wydaje się mniejszy, ale tylko dlatego, że osłabione zostaja mięśnie brzucha, gdyż takie działanie tylko je rozleniwia.

 

Pamiętaj również o mobilizacji i masażu blizny po cesarskim cięciu lub nacięciu / pęknięciu krocza. Najlepiej jeszcze w szpitalu zapytaj lekarza lub położnej w jaki sposób możesz pracować nad blizną. Również w tym może Ci pomóc fizjoterapeuta połogowy.

 

2017-02-16