Jak przygotować się do niezwykłego stanu? Suplementacja przed planowaną ciążą

Przygotowania organizmu do ciąży powinny zaczynać się na kilka miesięcy przed startem niezwykłego stanu. Zmiana trybu życia powinna obejmować rozpoczęcie aktywności fizycznej oraz zadbanie o dietę. Warto uzupełnić dietę o suplementacje składników, które mają udowodnione działanie w okresie prekoncepcji. Przekonaj się, jakie konkretnie składniki, przyjmowane regularnie, zaleca się obecnie kobietom przed planowanym poczęciem.

Według ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości mikroelementów oraz witamin, pozytywnie wpływa na rozwój płodu i zdrowie matki [1]. Płód będzie potrzebował pełnego zestawu witamin i minerałów.


Przede wszystkim myśląc o przyszłej ciąży dobrze jest zadbać o regularne dostarczanie organizmowi kwasu foliowego (witamina B9). Uzupełniające spożycie kwasu foliowego zwiększa poziom folianów u matki. Niski poziom folianów u matki jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu [2]. Kwas foliowy powinna uzupełniać na bieżąco każda kobieta znajdująca się w wieku rozrodczym, planująca ciążę. Suplementację witaminy B9 należy więc zacząć jak najwcześniej lub co najmniej trzy miesiące przed rozpoczęciem starania się o dziecko. Warto zwrócić uwagę na preparaty zawierające dwa źródła kwasu foliowego: kwas pteroilomonoglutaminowy i L-metylofolian wapnia, czyli aktywną formę folianów.


Poza suplementacją samego kwasu foliowego, warto wspomóc się jeszcze kilkoma składnikami.
Inne witaminy z grupy B (B6 i B12) także powinny być jak najwcześniej suplementowane, gdyż przyczyniają się do utrzymania właściwego metabolizmu, prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego oraz regulują aktywność hormonalną.


W okresie prekoncepcji istotną rolę odgrywa suplementacja choliny, która pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny.


Witamina D pomaga w prawidłowym wykorzystywaniu wapnia i fosforu przez organizm i dlatego należy regularnie ją dostarczać jeszcze przed początkiem ciąży, żeby w pełni wykorzystać potencjał tej substancji dla zdrowia matki i dziecka.


Przygotowania do ciąży obejmują również suplementowanie cynku, który pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych.


Dostateczna podaż jodu w diecie przyszłej mamy w odpowiednich ilościach jest niezwykle potrzebnym składnikiem odżywczym, umożliwiającym prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.


Planując ciążę warto też przyjmować kwasy DHA z rodziny omega-3, najlepiej pochodzącego z wysoko oczyszczonego oleju tłustych ryb morskich. Suplementacja przez matkę kwasu DHA wspomaga rozwój mózgu i wzroku płodu i niemowląt karmionych piersią. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie. Jeśli regularnie nie zażywasz kwasów omega-3, to dobrze jest rozpocząć suplementację przed planowaniem ciąży i kontynuować przez ciążę i co najmniej przez czas karmienia piersią.


Wszelka suplementacja powinna być prowadzona odpowiedzialnie i monitorowana regularnymi badaniami diagnostycznymi. Stwierdzone w organizmie braki należy prawidłowo i skrupulatnie uzupełnić, ale najlepiej po konsultacji z lekarzem. Oczywiście, oprócz badań krwi i moczu należy też regularnie przeprowadzać kontrolę narządów rodnych u ginekologa, dobrze byłoby też, gdyby endokrynolog zbadał tarczycę, a dentysta zaopiekował się stanem uzębienia przed ciążą.

 

 


[1] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, Ginekol Pol. 2014, 85, 395-399

 

[2] Korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu.

 

 

2019-08-12