Jak przygotować się do niezwykłego stanu? Suplementacja przed planowaną ciążą

Przygotowania organizmu do ciąży powinnyśmy zaczynać na kilka miesięcy przed startem niezwykłego stanu. Przekonaj się, jakie konkretnie składniki - przyjmowane regularnie - zaleca się obecnie kobietom przed planowanym poczęciem.

Według ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości mikroelementów oraz witamin, pozytywnie wpływa na rozwój płodu i zdrowie matki. Przede wszystkim, myśląc o przyszłej ciąży dobrze jest zadbać o regularne dostarczanie organizmowi kwasu foliowego (witamina B9).

 

W początkowym etapie rozwoju zarodka jego dawka zwiększa poziom folianów znajdujących się w organizmie matki. Niski poziom folianów może skutkować poważnymi wrodzonymi wadami rozwojowymi płodu, jak wada cewy nerwowej, rozszczep kręgosłupa, wodogłowie, czy szczątkowy rozwój mózgu. Niedobór kwasu foliowego może być także odpowiedzialny za wystąpienie wielu samoistnych poronień.

 

Kwas foliowy powinna uzupełniać na bieżąco każda kobieta znajdująca się w wieku rozrodczym. Na pewno więc zacznij suplementację witaminy B9 jak najwcześniej lub chociaż na trzy miesiące przed rozpoczęciem starania się o dziecko. Warto zwrócić uwagę na preparat zawierający dwa źródła kwasu foliowego: kwas pteroilomonoglutaminowy i L-metylofolian wapnia, czyli aktywną formę folianów. Suplementacja samego kwasu foliowego to za mało, gdyż to czego nie zrobimy przed zajściem w ciążę nie naprawimy w okresie prenatalnym.

 

Inne witaminy z grupy B (B6 i B12) także powinny być jak najwcześniej suplementowane, bo w organizmie kobiety jest z nimi związanych wiele procesów metabolicznych, które m.in. wspierają wydzielanie hormonów płciowych i poprawiają ogólną odporność.


W okresie prekoncepcji istotną rolę odgrywa suplementacja choliny, która pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Stosowanie choliny pochodzenia naturalnego, w postaci dwuwinianu choliny z odpowiednim oznaczeniem producenta daje nam pewność, że stosujemy ją w bezpiecznej postaci.


Witamina D pomaga w prawidłowym wykorzystywaniu wapnia i fosforu przez organizm  i dlatego należy regularnie ją dostarczać jeszcze przed początkiem ciąży, żeby w pełni wykorzystać potencjał tej substancji dla zdrowia matki i dziecka. Zapobiega występowaniu chorób zakaźnych i zapalnych, chorób układu krążenia oraz przeciwdziała niektórym nowotworom. U kobiety w ciąży witamina D redukuje możliwość wystąpienia stanu przedrzucawkowego, cukrzycy ciężarnych i bakteryjnego zakażenia pochwy.

 

Przygotowania do ciąży obejmują również suplementowanie cynku, który pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych, dzięki czemu może łatwiej zajść do zapłodnienia. Płód będzie potrzebował pełnego zestawu witamin i minerałów. Dostateczna podaż jodu w diecie przyszłej mamy w odpowiednich ilościach jest niezwykle potrzebnym składnikiem odżywczym, umożliwiającym prawidłowy rozwój tarczycy i który znacząco wpływa też na wydajność intelektualną w przyszłości rozwijającego się maluszka.

 

Jak najwcześniej należy też przyjmować kwasy DHA z rodziny omega-3, najlepiej pochodzącego z wysoko oczyszczonego oleju tłustych ryb morskich. Niedobory w ciąży są w przyszłości odpowiedzialne za zaburzenia układu nerwowego, nieprawidłowy rozwój mózgu i osłabiony układ odpornościowy dziecka. Suplementacja kwasu DHA przed ciążą i w ciąży minimalizuje ryzyko wystąpienia schorzeń narządu wzroku dziecka.


Jeśli regularnie nie zażywasz kwasów omega-3, to dobrze jest rozpocząć suplementację przed planowaniem ciąży i kontynuować co najmniej przez czas karmienia piersią.

 

Na rynku występuje szeroka gama preparatów przeznaczonych dla kobiet planujących ciążę, jak i będących w ciąży, które różnią się składem oraz jakością wytwarzania. Warto zwrócić uwagę, aby suplement był wytwarzany w standardach GMP, czyli w takich, w jakich powstaje produkt leczniczy.

 

Wszelka suplementacja powinna być prowadzona odpowiedzialnie i monitorowana regularnymi badaniami diagnostycznymi. Stwierdzone w organizmie braki należy prawidłowo i skrupulatnie uzupełnić, ale najlepiej po konsultacji z lekarzem. Doskonałym przykładem tego, że trzeba czuwać nad poziomem różnych substancji w organizmie przed ciążą, jest diagnostyka poziomu żelaza w organizmie. Suplementacja żelazem nie jest wskazana, ale jeśli przed zajściem w ciążę masz anemię lub wykryto niedobór żelaza, to należy wyrównać jego stężenie do właściwego poziomu zdecydowanie przed ciążą.


Oczywiście, oprócz badań krwi i moczu powinnaś też regularnie przeprowadzać kontrolę narządów rodnych u ginekologa, dobrze byłoby też, gdyby endokrynolog zbadał twoją tarczycę, a dentysta zaopiekował się stanem uzębienia przed ciążą.

 

 

2019-08-12