Mama musi być silna!

Kobieta pragnąca zostać matką musi być silna! Bo zajście w ciążę, ciąża, poród, połóg i macierzyństwo są łatwiejsze, kiedy organizm jest silny fizycznie i wygimnastykowany. Przekonaj się, dlaczego.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca kobietom w ciąży minimum 30 minut ćwiczeń dziennie. Nic w tym dziwnego! Zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna zalecana jest wszystkim zdrowym osobom, a skoro ciąża nie jest chorobą, to zalecana jest kobietom w ciąży fizjologicznej.

 

Co więcej, aktywność fizyczna jest bardzo ważnym elementem życia pani starającej się zajść w ciążę. Systematyczne, niezbyt forsowne ćwiczenia ułatwiają funkcjonowanie układu rozrodczego poprzez stymulowanie gruczołów wydzielania wewnętrznego do produkcji hormonów odpowiedzialnych za wzrost komórki jajowej. Aktywność fizyczna poprawia metabolizm metabolizm, stymuluje przepływ krwi do macicy i jajników, a nawet zmniejsza poziom stresu, który często jest odpowiedzialny za spadek poziomu płodności.

 

Dbanie o kondycję całego ciała, zapewnienie mu ruchu, rozciąganie go i zwiększanie masy mięśniowej może więc przyspieszyć zajście w ciąże, ale też przygotowuje organizm kobiety do łatwiejszego radzenia sobie z ciążą i z porodem.

 

Poród fizjologiczny w zasadzie nie uległ zmianie od setek lat. Zmieniły się jednak kobiety., a przede wszystkim zmieniły się ich fizyczne zdolności. Współczesne kobiety coraz mniej pracują fizycznie i jeśli nie dbają o aktywność fizyczną, to mają coraz słabiej rozwinięte mięśnie. Nasze praprapramatki były na ogół od nas silniejsze, gdyż do aktywności fizycznej zmuszało je codzienne życie. Kobiety podczas porodu posiadały przed laty często silniejsze partie wszystkich mięśni. Przypominamy, że to położna Eija Pessinen zauważyła zależność związaną z faktem posiadania lub brakiem siły fizycznej kobiety przy naturalnych metodach narodzin.

 

Dobrze jest więc być silną i wysportowaną kobietą! Poza przeciwwskazaniami, które można określić na podstawie badań, aktywność fizyczna kobiety jest częścią przygotowań do zajścia w ciąży, do radzenia sobie w ciąży i ułatwieniem w chwili przyjścia dziecka na świat.

 

Nie mające przeciwwskazań panie powinny uprawiać od mniej więcej 16 tygodnia ciąży umiarkowaną aktywność fizyczną. Możliwości fizyczne kobiety w drugim trymestrze ciąży są do tego optymalne. Co ciekawe, kobiety ciężarne mają wówczas większą wytrzymałość na wysiłek fizyczny niż kobiety nie będące w ciąży. Intensywność wysiłku musi być jednak dostosowana do chwilowego samopoczucia przyszłej matki.

 

Ćwiczenia fizyczne wzmacniają stawy oraz poprawiają siłę i masę mięśni. To ułatwia funkcjonowanie z rozwijającym się ciężarem w brzuchu. Sport przyczynia się do lepszej kontroli oddechu i poprawy wydolności płuc oraz krążenia krwi. Sprawność tych układów przyda się podczas porodu!

 

Dzięki zajęciom ruchowym mogą ustąpić lub zminimalizować się różne ciążowe dolegliwości, w tym obrzęk kończyn, żylaki oraz zaparcia. Odpowiednie ćwiczenia prowadzą do lepszego uwapnienia kości i poprawiają elastyczność stawów. Chcąc uniknąć bólu pleców w ciąży również zaleca się regularne ćwiczenia, które wzmacniają odpowiednie partie mięśni grzbietu. Jednak każda forma aktywności musi być skonsultowana z osobą prowadzącą ciążę.

 

Organizm kobiety podczas ciąży zmienia się, tak jak i wytrzymałość fizyczna. Kobieta powinna słuchać własnego ciała i jego potrzeb, cały czas kierując się przy tym swoim dobrem. Należy znaleźć równowagę między aktywnością fizyczną i odpoczynkiem.

 

Oczywiście, również w aktywności fizycznej podczas przygotować do zajścia w ciążę ważny jest umiar w ponoszonym wysiłku. Uniemożliwiające zajście w ciążę mogą być zmiany hormonalne następujące pod wpływem intensywnego wysiłku fizycznego. Spadek poziomu płodności może być efektem zbyt forsownych dla organizmu ćwiczeń, uruchamiających niekorzystne procesy. Przykładem są kobiety wyczynowo uprawiające sport i mające problemy z zajściem w ciążę.

 

PARTNERZY

 

2016-09-26