Kwasy też są potrzebne w ciąży i podczas karmienia piersią

Tak, to wcale nie jest żart! Oczywiście, tylko niektóre kwasy będą potrzebne jako składniki pożywienia przyszłej mamy i mamy karmiącej swojego dopiero co narodzonego brzdąca. Należą do tych niezbędnych substancji kwas foliowy, kwas DHA oraz kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w artykule.

Kwasy są potrzebne każdemu człowiekowi jako składniki pokarmowe wymagane dla zachowania zdrowia. Poznaj te spośród nich, które szczególnie ważne okazują się w diecie kobiety ciężarnej i karmiącej piersią.


Kwas foliowy

 

Kwas foliowy znany jest też pod nazwą witamina B9. Specjaliści okołoporodowi zalecają spożywanie kwasu foliowego przez kobiety w ciąży, bo to właśnie u nich często można zdiagnozować niedobór tej substancji. Nic dziwnego, skoro kwas foliowy wspiera zapobieganie wadom wrodzonym dziecka. Jest odpowiedzialny za utrzymanie wysokiego stężenia folianów w organizmie mamy. Zbyt niski poziom folianów jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u płodu. Są to niebezpieczne wady wrodzone mózgu oraz wady rdzenia kręgowego, a wśród nich bezmózgowie, przepuklina mózgowa i rozszczep kręgosłupa. Witamina B9 zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się wrodzonych wad serca i wad układu moczowego u dzieci.

 

Kwas foliowy można znaleźć w warzywach liściastych, takich jak jarmuż, szpinak, czy sałata.

 

Suplement diety Pregna PLUS® zawiera 400 µg kwasu foliowego w jednej kapsułce, która jest doskonale dobraną porcją, zgodnie z aktualnymi zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.


Kwas DHA

 

Kwas DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań okołoporodowych, stanowi też budulec siatkówki oka oraz tkanki mózgowej płodu. Ponadto, ma silny wpływ na proces prawidłowego wzrostu ośrodkowego układu nerwowego u nienarodzonego dziecka. Współodpowiada też za prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego dziecka.

 

Źródłem kwasu DHA dla płodu jest jego mama. Dociera on do organizmu maleństwa przez łożysko, a później, w trakcie karmienia piersią przekazywany jest w składzie mleka. Zapotrzebowanie na kwas DHA wśród kobiet w ciąży oraz karmiących mam jest zdecydowanie zwiększone w porównaniu do potrzeb reszty ludzkiej populacji.

 

Popularnym źródłem kwasu dokozaheksaenowego w postaci pokarmu są oleje rybne.

 

Z kolei suplement diety Pregna 250 DHA to źródło łatwo przyswajalnego kwasu omega-3 DHA, którego nasz organizm nie potrafi produkować w odpowiedniej ilości. Także suplement diety Pregna PLUS® zawiera kwas DHA, który wspomaga rozwój mózgu dziecka już od chwili poczęcia.


Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

 

Przyszła mama powinna spożywać więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych od popularnych w polskiej diecie nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Tłuszcze pokarmowe stanowią dla nas podstawowy odżywczy składnik, obok białek i węglowodanów.

 

Wspaniałym źródłem odżywczych kwasów tłuszczowych nienasyconych są rośliny. W oliwie z oliwek i oleju rzepakowym bezerukowym najdziemy cenny kwas oleinowy.

 

Oczywiście, dieta każdej kobiety, a szczególnie przyszłej mamy powinna obfitować w wiele innych, ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Niezbędne są w jej składzie mikroelementy, takie jak wapń czy żelazo oraz witaminy. Jednak zdrowe kwasy również należą do potrzebnych człowiekowi składników pokarmowych codziennej diety.

 

 

 

PARTNERZY

 

2019-01-19