Jak zwiększyć szansę zapłodnienia?

Każda kobieta może czasami mieć problemy z zajściem w ciążę. Wiąże się ten fakt z całym, dość szerokim spektrum zjawisk i zachowań. Zwróć więc uwagę na opisane w artykule pozytywne i negatywne aspekty, które mogą mieć różnorodny wpływ na szansę zapłodnienia.

Ważna jest wyregulowana masa ciała

Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest istotnie ważne, bo wpływa na stan płodności zarówno u kobiet, jak też u mężczyzn, Dlatego też do wyregulowania masy ciała powinno dojść u obojga partnerów. Sprzyjające zachowaniu zdrowia, zalecana wartość BMI (wskaźnik masy ciała) powiniena wynosić od 20 do 25. Jeśli planujesz ciąże i masz nadwagę, pozbycie się nadmiernej masy ciała może być trudne, ale jest możliwe. Prawidłowa utrata masy ciała waha się od 1 do 2 kg tygodniowo.

 

A co z Twoją dietą?

Na płodność wpływa także to, co jesz. Zdrowa dieta to taka, która jest bogata w owoce i warzywa. Staraj się redukować ilość tłuszczy nienasyconych. Należy spożywać dużo płatków zbożowych produktów pełnoziarnistych. Dobrze jest unikać zbyt dużej ilości cukrów które są wysokoenergetyczne i prowadzą do powiększania masy ciała.

 

Niesamowicie ważne jest nawadnianie organizmu. Najlepszym płynem jest woda niegazowana i herbatki ziołowe. Unikaj spożywania zbyt dużej ilości soli przyjmuje się, że dopuszczalna dzienne spożycie soli, to około 2g na dzień. Wprowadź do swojej diety przynajmniej dwa razy w tygodniu spożycie ryb, które pochodzą z pewnego źródła.

 

Przestrzeganie zasad zdrowego  żywienia może wydawać się trudne, ale pamiętaj że nie musisz sobie odmawiać tego na co masz ochotę. Możesz zjeść wszystko ale w granicach zdrowego rozsądku. Głównym celem jest to, aby to co jesz, było pod Twoją kontrolą.

 

Stosujesz jakieś suplementy diety?

W okresie przygotowania do ciąży już pół roku wcześniej  zaleca się suplementacje kwasu foliowego w dawce 400 g na dobę. Wszystkie suplementy – ich dawka oraz zapotrzebowanie - muszą być dobierane  konkretnie do każdej pacjentki przez lekarza.

 

Nie wystarczy stosowanie suplementów syntetycznych. Ważna jest zróżnicowana dieta bogata we wszystkie mikro i makroelementy tj. żelazo które zawarte jest w ciemnolistnych warzywach, roślinach strączkowych, czerwonym mięsie i roślinach zbożowych. Istotna w suplementacji jest także witamina C, bo to dzięki niej przyswajane jest żelazo - do organizmu - pochodzące z produktów spożywczych. Witamina E też uznawana jest za sprzyjającą płodności, ponieważ zawiera właściwości przeciwutleniające.


Staraj się regularnie ćwiczyć!

Staraj się ćwiczyć przynajmniej 30 minut dziennie od trzech do pięciu dni w tygodniu. Zalecane są ćwiczenia o intensywności umiarkowanej. Pozwoli to odprężyć się, poprawić samopoczucie psychiczne i fizyczne.

 

Kofeina

Możesz pić nawet dwie kawy dziennie. Do tej pory nie opublikowano wyników żadnych wiarygodnych badań naukowych, które zakazywałyby picia kawy w okresie przed koncepcyjnym, a także w czasie ciąży i podczas karmienia piersią.


Palenie tytoniu

Palenie tytoniu wpływa znacznie na zmniejszenie płodności u obu płci. Zarówno aktywni, jak i bierni palacze narażeni są na opóźnienie poczęcia. Palenie papierosów nie tylko tych tradycyjnych palaczy, ale też elektronicznych - znacząco wpływa na rozwijający się płód. Palenie w okresie starania się o dziecko jest o tyle niebezpieczne, ponieważ tak naprawdę nie wiadomo, kiedy może dojść do poczęcia.

 

Alkohol

Alkohol jest całkowicie zabronioną używką w czasie starania się o dziecko. Nawet najmniejsza ilość spożywanego alkoholu może doprowadzić do poważnych wad urodzeniowych u płodu.

 

Leki

Jeżeli przyjmujesz jakieś leki na stałe, to koniecznie skonsultuj ten fakt z lekarzem. Każdy środek farmakologiczny zażywany na własną rękę - zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn - może wpływać na płodność lub na już rozwijający się płód.

 

Samopoczucie

Złe samopoczucie oraz wysoka temperatura - szczególnie u mężczyzn - powoduje zmniejszenie liczby plemników.

 

Czynniki związane z wykonywanym zawodem

Niektóre zawody są narażone na ekspozycję fizyczną i chemiczną, a wtedy wpływają na płodność. Przedyskutuj z lekarzem, czy charakter Twojej pracy jest bezpieczny dla poczęcia dziecka.

 

Stres

Napięcie, które jest związane z nawet codzienna sytuacją, może powodować rozregulowanie hormonów w organizmie. Odbywa się to włącznie z zatrzymaniem owulacji lub miesiączki. Należy więc unikać sytuacji stresogennych, a rozmowa o własnych lękach może zniwelować stres i zwiększyć wzajemne zrozumienie w związku z partnerem.

 


Wszystkie powyższe czynniki mogą w bardzo różny sposób wpływać na próbę poczęcia. Pamiętaj, że tylko podejście całościowe do problemu może zniwelować ewentualne, negatywne skutki - w tym jakże pięknym - czasie starania się o potomstwo.

 

 

PARTNERZY

 

2018-12-20