Suplementacja kwasów omega-3 w tym kwasu DHA w ciąży

Coraz większa liczba lekarzy zwraca uwagę na dobroczynny wpływ kwasów omega-3 dla dziecka. Możemy je znaleźć w większości suplementów diety dedykowanych przyszłym mamom.

Kwas DHA (kwas dokozaheksaenowy) należy do grupy kwasów omega-3. Kwas DHA to ważny składnik komórek mózgu, odpowiedzialnym za jego prawidłowy rozwój.

 

Gdy kupujemy suplementy diety w aptece to zwykle jest on połączony albo z wieloma innymi substancjami, takimi jak kwas foliowy i witaminy z grupy B, albo z innymi kwasami omega-3, takimi jak - na przykład - kwas EPA (kwas eikozapentaenowy). Na szczęście, nie musimy pamiętać długich i skomplikowanych nazw kwasów omega-3. Wystarczy wiedzieć, dlaczego ich suplementacja w ciąży jest ważna, za co odpowiadają i w jakich produktach można je znaleźć.


Kwasy omega-3, a szczególnie kwas DHA wpływa pozytywnie na rozwój dziecka w łonie matki. Zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii poprzez wspieranie układu odpornościowego matki i dziecka. Kwas DHA i EPA działają przeciwzapalnie i przez to możliwe jest, że mogą zapobiegać alergiom i astmie oskrzelowej.

 

Wykazano, że wysokie stężenie kwasów omega-3 u matek w ostatnim trymestrze ciąży, spowodowało zmniejszenie o 31% ryzyka wystąpienia przewlekłego świszczącego oddechu lub objawów astmy oraz zakażeń dolnych dróg oddechowych (zapalenia płuc i oskrzelików) u ich dzieci. Kwas DHA zapobiega również wadom układu nerwowego, a jego wysoki poziom w organizmie sprzyja prawidłowemu rozwojowi mózgu i oczu u płodu.

 

Dodatkowo, kwas DHA i inne kwasy omega-3 mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego. Chociaż niektóre badania wykazały, że u kobiet, które otrzymywały suplementacje kwasów tłuszczowych omega-3 poród przedwczesny wystąpił z podobną częstotliwością, co u kobiet, które takiej suplementacji nie otrzymały, to ciąża pacjentek otrzymujących suplementację trwała dłużej, a ich dzieci miały większą masę urodzeniową. Są to znaczące i ważne różnice, świadczące o konieczności suplementacji kwasów omega-3. Dlatego kobietom, które są szczególnie zagrożone ryzykiem wystąpienia porodu przedwczesnego (na przykład ze względu na wcześniej przebyty już poród przedwczesny) zaleca się przyjmowanie większych dawek kwasu DHA.


Jeśli wiemy już jak ważna jest suplementacja kwasów omega-3, to należałoby się zastanowić, w jakich produktach możemy ten drogocenny dla zdrowia skłądnik znaleźć. Kwasy omega-3 występują przede wszystkim w tłustych rybach morskich. Możemy je znaleźć w tuńczyku, łososiu, sardynkach, makreli, pstrągu oraz owocach morza.

 

Nasz organizm nie produkuje kwasów omega-3 więc jedynym sposobem osiągnięcia odpowiedniego ich poziomu jest dostarczenie ich w pokarmie lub poprzez suplementy diety. Ze względu na to, że w naszym kraju kobiety ciężarne spożywają zbyt małe ilości ryb morskich, zalecana jest zazwyczaj suplementacja sztuczna.

 

Obecne zapotrzebowanie na kwas DHA dla kobiet ciężarnych to 600 mg na dobę. W przypadkach zagrożenia przedwczesnym porodem wynosi ono do 1000 mg. Suplementację kwasów omega-3 powinno rozpocząć się około dwudziestego tygodnia ciąży. Większość preparatów, które dostępne są na rynku zawierają kombinację kwasu DHA i EPA.

 

Dostępne są również preparaty zawierające oprócz kwasów omega-3 inne mikroelementy i suplementy zawierające zarówno kwasy omega-3 jak i omega-6. Przed wyborem odpowiedniego preparatu warto poradzić się lekarza lub położnej prowadzących ciąże, którzy mogą pomóc dobrać suplement odpowiadający na konkretne potrzeby pacjentki lub wskażą preparat o udowodnionej przyswajalności.

 

  

 

 

PARTNERZY

 

2018-04-12