Położna w Anglii. Rejestracja w NMC w Wielkiej Brytanii

Kolejny tekst z cyklu Położna w Anglii przygotowany przez Annę Jędrasiak. Tym razem dyplomowana polska położna opisuje swój proces rejestracji w brytyjskim Nursing and Midwifery Council (NMC). Zachęcamy do lektury artykułu.

W Polsce aby zacząć pracę w zawodzie Położnej czy Pielęgniarki potrzebne jest Prawo wykonywania zawodu wydawane przez odpowiednią Izbę Pielęgniarek i Położnych, która znajduje się w każdym regionie Polski. Do rejestracji potrzebny jest dyplom ukończenia studiów, podanie oraz zdjęcia. Prawo wykonywania zawodu wymagane jest przez pracodawcę.

 

Odpowiednikiem polskiej Izby Pielęgniarek i Położnych jest w Wielkiej Brytanii instytucja o nazwie NMC - Nursing and Midwifery Council. W ich wypadku nie uzyskuje się Prawa wykonywania zawodu, a numer - PIN number, który to numer pozwala na uzyskanie pracy jako pielęgniarka, czy też położna na terenie Wielkiej Brytanii.

 

Rejestracja w NMC jest znacznie dłuższa i bardziej skomplikowana. Trzeba przygotować się na przynajmniej rok oczekiwania na uzyskanie PIN, aby móc zacząć szukać pracy w zawodzie. Więc jeśli ktoś z Polski dostał propozycję pracy ‘od zaraz’ w Wielkiej Brytanii, to z pewnością jest to praca w charakterze Opiekuna osób starszych.

 

Wiele agencji pośrednictwa pracy w Polsce rekrutuje dyplomowane pielęgniarki i położne ze względu na ich doświadczenie z pacjentami - ale prawda jest taka - żeby pracować jako Opiekun osób starszych w Wielkiej Brytanii nie trzeba mieć żadnego medycznego wykształcenia.


Jeśli więc ktoś planuje pracę jako położna w Wielkiej Brytanii, to najlepiej zacząć aplikować o PIN number zanim się jeszcze wyjedzie z Polski. Dlaczego? Ponieważ wszystkie dokumenty - na które ma się tylko sześć miesięcy, żeby je skompletować - muszą być przygotowane i wypełnione w Polsce.

 

Jakie to dokumenty? Najważniejsze są:
Potwierdzenie o niekaralności - później przetłumaczone na język angielski;
Dokument z aplikacji NMC o dobrym zachowaniu i dobrym zdrowiu wypełnione przez regionalną Izbę Pielęgniarsko Położniczą - tutaj IPP wymaga poświadczenia od lekarza medycyny pracy aby móc podpisać zaświadczenie o posiadanym przez kandydatkę dobrym zdrowiu;
Przetłumaczone na język angielski odpisy wszystkich dyplomów ukończenia edukacji oraz ich suplementy - najlepiej wysyłać do NMC kopie oryginałów poświadczonych prawnie, ponieważ żadne dokumenty wysłane do NMC już do nas nie powrócą.
Do tego niezbędna jest oplata w kwocie £110 na konto bankowe NMC.

 

Jak już wspomniałam, czas na wysłanie wszystkich niezbędnych w procesie rejestracyjnym dokumentów do NMC to sześć miesięcy od chwili uzyskania arkuszu z NMC wraz z przyznanym PRN number (to jest numer tymczasowy aplikacji, który pozwala nam na łatwiejszy kontakt z NMC, jeśli mamy jakieś pytania i problemy z dokumentacją).

 

Rejestracja w NMC krok po kroku.


Pierwszym krokiem jest rejestracja online. Zostawiamy swoje dane ogólne i adres, pod który zostanie przesłana aplikacja, którą należy wypełnić, dołączyć niezbędne dokumenty i przesłać do NMC.

 

Jeśli ten etap nie zostanie ukończony w okresie pół roku, aplikacja do NMC jest nieważna i trzeba aplikować online kolejny raz. Pamiętajcie, że w przypadku wszystkich dokumentów ich data wydania nie może być dłuższa niż trzy miesiące w momencie wysłania do NMC. Przekroczenie terminu ważności dokumentów również może skutkować ponownym rozpoczęciem aplikacji.

 

Kiedy aplikacja z dokumentacją zostanie prawidłowo wysłana, dostaniemy o tym potwierdzenie. Następnym etapem rejestracji w NMC II jest kolejna opłata w wysokości około £100 oraz uzbrojenie się w cierpliwość.

 

Oczekiwanie na PIN number może trwać do trzech miesięcy. Ostateczny czas oczekiwania zależy od tego, czy wysłaliśmy odpowiednie dokumenty i czy są one satysfakcjonujące dla NMC. Jeśli coś się nie zgadza z wymogami formalnymi NMC, to zostaniemy listownie poinformowani, co powinniśmy jeszcze przesłać. Od momentu wysłania brakujących dokumentów znowu możemy czekać do trzech miesięcy na odpowiedź.

 

Wygląda to wszystko skomplikowanie i w rzeczywistości może być czasem jeszcze trudniejsze, kiedy ktoś robi to po raz pierwszy i nie ma pojęcia, jak działa system urzędów w Wielkiej Brytanii. Mnie proces aplikacji zajął ponad rok.

 

Kilkukrotnie musiałam kontaktować się telefonicznie z NMC i tłumaczyć, że dodatkowe dokumenty zostały już wysłane przeze mnie. Było tak, kiedy zażądali oryginałów dokumentacji w języku polskim, co nie jest wyjaśnione przez nich w ogólnej informacji na temat rejestracji w NMC.

 

Dlaczego musiałam dzwonić do NMC? Ponieważ poszczególne departamenty odpowiedzialne za proces rejestracji w NMC nie komunikują się miedzy sobą. Nasze dokumenty są przetrzymywane w skomputeryzowanym systemie, który automatycznie wysyła potwierdzenia o błędach w przesłanej dokumentacji. Tymczasem urzędnik, czyli osoba fizyczna może nas przez telefon poinformować, że wszystko jest w porządku z nasza aplikacją – chociaż wcale tak nie jest.

Cierpliwość nas może uratować! Nic innego! Kiedy otrzymamy PIN number do rąk, to możemy szukać pracy w zawodzie położnej lub pielęgniarki. Każdego roku odnawiamy rejestrację w NMC wpłacając kolejne £110 na ich konto bankowe.

 

>>> Położna w Anglii. > Jak ważny jest poziom języka obcego na emigracji ? >

 

>>> Położna w Anglii. Anna Jędrasiak > Podjęcie decyzji o wyjeździe >

 

>>> Położna w Anglii. Anna Jędrasiak > Biografia >

 

 

2015-09-09