Cholina. Dlaczego jest potrzebna kobiecie w ciąży?

Cholina to substancja, która dopiero od niedawna zaczyna robić furorę w suplementacji kobiet ciężarnych. Do końcówki ubiegłego wieku w ogóle nie było wiadomo, że jest to substancja istotna dla ludzkiego organizmu.

Gdy dostrzeżono pozytywny wpływ choliny na zdrowie, zaczęto zwracać uwagę na zapotrzebowanie na cholinę w okresie ciąży i karmienia piersią. Jak większość substancji, które powinniśmy suplementować, także cholina nie jest w wystarczającej ilości syntetyzowana w naszych organizmach. Dlatego niezbędne jest dostarczenie jej wraz z pokarmem lub poprzez suplementy diety.

 

Rola choliny w organizmie jest ważna i niezwykle szeroka. Po pierwsze cholina odpowiada za odpowiednie przekazywanie informacji między komórkami. Wpływa więc na prawidłowe funkcjonowanie neuronów oraz wspiera rozwój układu nerwowego i mózgu u płodu. Cholina wspiera także funkcje wątroby i wspomaga pracę mięśni, serca i układu oddechowego. Reguluje również gospodarkę lipidową i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób spowodowanych stresem takich jak cukrzyca czy nadciśnienie. Cholina ma dobroczynny wpływ nie tylko na rozwijające się w brzuchu dziecko, ale także na organizm kobiety ciężarnej. Zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego, który jest niebezpieczny w ciąży. Dodatkowo może zmniejszać ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego.


Wszystkie te funkcje są niezwykle ważne, ale łatwo możemy zauważyć, że wymienione wyżej właściwości choliny pokrywają się częściowo z działaniem wielu innych substancji, które suplementujemy. Może więc pojawić się pytanie czy dbanie o prawidłowy poziom choliny w organizmie kobiety ciężarnej jest naprawdę takie ważne. Odpowiedź jest oczywiście twierdząca, a to dlatego, że cholina ma jeszcze jedną wspaniałą funkcję, która zadziwia najbardziej.


Mówi się czasem, że cholina jest reżyserem życia dziecka. Dzieje się tak dlatego, że substancja ta zmniejsza ryzyko występowania wad u płodu takich jak na przykład zespół Downa. Cholina dostarcza grup metylowych, które są niezbędne do prawidłowego odczytu kodu genetycznego i tym samym wpływa na zmniejszenie ryzyka występowania wad genetycznych.

 

Dodatkowo, dzięki obecności choliny obniża się poziom innej substancji, homocysteiny, która odpowiada często za wady rozwojowe dziecka. Zadbanie o odpowiedni poziom choliny w organizmie kobiety ciężarnej wydaje się być więc niezwykle proste w porównaniu do korzyści jakie kobieta i jej dziecko mogą z tego odnieść.

 

Sprawdźmy zatem jakie jest zapotrzebowanie organizmu na cholinę i gdzie możemy ją znaleźć. Zgodnie z amerykańskimi rekomendacjami zapotrzebowanie kobiet ciężarnych wynosi 450 mg na dobę, a w okresie laktacji zwiększa się do 550 mg dziennie. Poza okresem ciąży czy laktacji kobiety powinny dostarczać organizmowi około 400 mg choliny dziennie, a mężczyźni 500 mg.

 

Cholinę znajdziemy w wielu powszechnie spożywanych produktach takich jak jajka, rośliny strączkowe np. groch czy soczewica, szpinak, kapusta i orzechy. Znajdziemy ją również w niektórych rodzajach mięsa (podroby, wołowina) i w mięsie ryb morskich na przykład tuńczyka. Dodatkowo możemy zadbać o poziom choliny w organizmie poprzez przyjmowanie sztucznych suplementów diety zawierających tę substancję. Jeśli decydujemy się na wprowadzenie w okresie ciąży danego suplementu, warto zwrócić uwagę czy ten, który wybraliśmy zawiera w swoim składzie cholinę.

 

 

 

 

 

PARTNERZY

 

2018-04-02